מאמרים / חתונות בארץ או בחו"ל – מה מייחד את שמלות הכלה הישראליות?

חתונות בארץ או בחו"ל – מה מייחד את שמלות הכלה הישראליות?

חתונה היא מנהג אנושי עתיק יומין, אשר משותף גם כיום לאינספור תרבויות שונות, כל אחת ומנהגי החתונה שלה. במובן זה, חולקת ישראל לא מעט מהמאפיינים של חתונות בתרבויות מערביות אחרות, כאשר הייחודיות הישראלית באה לכדי ביטוי כמובן בטקס החופה היהודי מסורתי, זה שייחודי רק לחתונות ישראליות ולחתונות של יהודים בחו"ל.
שמלות כלה

גם בכל הנוגע לשמלות הכלה ניתן למצוא הבדלים גדולים ומעניינים בין מדינות ותרבויות שונות. גם כאן ניתן לאפיין את הקווים המשותפים, כמו גם הייחודיים, של שמלות הכלה הישראליות.

 

שמלות לבנות ומהודרות כנהוג במרבית מדינות המערב

ניתן לומר כי במובנים מסוימים, בקווים הכלליים של שמלות הכלה הישראליות משותפים לאלו של שמלות החתונה האמריקאיות והאירופאיות. בדומה למדינות מערביות אחרות, גם בארץ ניתן לאפיין את מרבית שמלות הכלה כשמלות לבנות (או בגוונים שונים של לבן), מהודרות וכו'. ברבות משמלות החתונה בארץ ניתן למצוא מאפיינים הנפוצים בחתונות מערביות בכלל כמו שימוש בבדי תחרה, שמלות נפוחות ומהודרות, שימוש במחוכים המחטבים את גופה של הכלה וגם שימוש נפוץ במחשופים.

עם זאת, ישנם גם לא מעט מאפיינים אשר מייחדים את ענף שמלות הכלה המקומי אל מול הענפים המקבילים בחו"ל, גם במדינות מערביות. אחד מאותם מאפיינים, אשר זוכה לפופולאריות גדולה יחסית בשנים האחרונות בעולם החתונות הישראלי, הוא העיצוב הנועז והפרובוקטיבי של שמלות כלה ישראליות רבות. ניתן לראות בארץ בשנים האחרונות לא מעט כלות אשר מתחתנות בשמלה תמודה ואף מינימאלית, בשמלות עם מחשופים נדיבים במיוחד, שמלות עם שסעים ארוכים לאורך הרגליים אשר חושפים את רגלי הכלה באופן מתוחכם על גבול הפרובוקטיבי וכו'. כמובן שגם בחו"ל ניתן למצוא כלות בשמלות "נועזות" שונות, אך עולם החתונות במדינות אירופה וארצות הברית הוא לרוב שמרני יותר, ולכן סגנון זה עשוי להיות פחות נפוץ שם.

שמלות כלה 2017

מעצבי שמלות כלה ישראלים הנחשבים אוונגרדים ופורצי דרך

בנוסף למאפיינים שהוזכרו ישנם עוד כמה וכמה כאלו אשר מייחדים את שמלות הכלה הישראליות ומבליטים אותן לעומת מרבית השמלות בחתונות בחו"ל. אך על מנת להבין את הייחודיות של ענף שמלות החתונה הישראלי, כדאי להבין את האנשים העומדים מאחורי עיצוב השמלות הללו. בתחום האופנה בכלל ובתחום שמלות הכלה בפרט ניתן למצוא בארץ כמה מן השמות המובילים והנחשבים ביותר בעולם. כמה מן המעצבים הישראלים נחשבים לאוונגרדים, חדשנים ומובילי דרך בעולם האופנה ושמלות הכלה. לכן ניתן למצוא גם לא מעט עיצובים ישראליים בחתונות בחו"ל, הן של כלות מחו"ל אשר מזמינות במיוחד שמלות ממעצב ישראלי זה או אחר והן של כלות המגיעות במיוחד לארץ על מנת לעבוד עם מעצב מקומי ולהזמין ממנו שמלה בעיצוב אישי.

במובן זה ניתן לומר כי עולם שמלות הכלה בישראל הוא ייחודי – גם אם ההבדלים הנראים לעין אינם תמיד גדולים בין שמלות מקומיות לכאלו בחו"ל, הרבה מהסגנונות ומהעיצובים המקוריים החלו דרכם דווקא כאן, או עוצבו על ידי מעצבים כחול לבן.

 

ממלזיה ועד להודו – במדינות רבות שמלות הכלה הן בכלל משהו שונה לחלוטין

חשוב לציין כי כל מה שנכתב עד כה מתייחס להשוואה בין עולם שמלות הכלה בישראל, לבין זה שבמדינות מערביות אחרות – ארצות הברית, מדינות אירופה, אוסטרליה, קנדה וכו'.

עם זאת, בחלקים גדולים של העולם שמלות הכלה שונות בתכלית מאלו שבעולם המערבי, ורבים מאיתנו אפילו לא היינו יכולים לזהות כי מדובר בשמלת כלה. במדינות כמו הודו, קניה, מלזיה, יפן, תימן ומדינות רבות נוספות באסיה ואפריקה (ואף באזורים מסוימים במדינות מזרח אירופה), שמלות הכלה הן משהו שונה לחלוטין – שמלות צבעוניות שונות ומרהיבות בעיצובים מסורתיים עתיקי יומין.

אחרי הכל, חשוב לזכור כי העולם הוא מקום גדול ומגוון, וכך גם תרבות החתונות ושמלות הכלה…